Terima kasih sebab sudi jadi kawan ummi...

Thursday, June 30, 2011

Tazkirah Jumaat : Al-Quran dan Guni Arang




Mengapa Perlu membaca Al-Quran, walaupun tidak memahaminya..?


Ini adalah satu kisah yang sangat menarik. Semoga dengan cerita ini hati anda akan terbuka tentang membaca Al-Quran. Kisah ini dipetik daripada kisah yang ditulis dalam Bahasa Inggeris.


Mengapa Kita Membaca Al-Quran, sedangkan kita tidak memahami sepenuhnya apa yang di baca?.

Ada seorang Atuk tua tinggal bersama cucu lelakinya di sebuah bukit di pendalaman. Setiap pagi Atuk bangun awal pagi duduk di meja makan dan membaca Al-Quran. Cucunya ingin menjadi seperti Atuk dan meniru seberapa boleh akan bacaan yang dibaca oleh Atuknya.


Pada suatu hari cucunya bertanya, ‘Atuk! saya cuba membaca Al-Quran macam Atuk baca tapi saya tak faham pun, dan jika saya faham sekali pun saya akan lupa sebaik sahaja saya menutupinya. Apa bagusnya bila kita membaca Al-Quran?’ Sedang orang tua itu meletakkan arang batu ke dalam dapur pemanas badan, dengan perlahan dia menoleh kepada cucunya sambil berkata, ‘ Bawa guni arang batu ini ke sungai dan bawakan saya seguni air.’


Budak lelaki itu buat seperti apa yang disuruh, tetapi semua air itu membocor keluar sebelum dia sampai ke rumah. Orang tua itu ketawa dan berkata. ‘ Awak hendaklah berjalan lebih cepat untuk yang akan datang,’ dan meminta cucunya ke sungai bersama dengan guni arang batu untuk cuba sekali lagi. Kali ini budak lelaki itu berjalan lebih laju, sekali lagi guni itu kosong sebelum dia tiba ke rumah. Terlalu letih, dia memberitahu Atuknya bahawa mana mungkin untuk membawa air di dalam guni, dan dia pergi untuk mengambil baldi. Orang tua itu berkata, ‘ saya tidak mahu sebaldi air, saya mahu seguni air. Anda tidak cukup kuat mencubanya.’ dan dia menuju ke pintu melihat cucunya mencuba lagi.


Pada katika itu, budak lelaki itu sudah tahu bahawa tidak mungkin dapat membawa air di dalam guni hingga ke rumah, tetapi untuk tidak menunjukkan apa-apa reaksi kepada Atuknya dia berlari seberapa laju yang dia boleh, semua air yang di bawa masih membocor keluar sebelum dia sampai ke rumah. Budak lelaki itu sekali lagi pergi ke sungai dan berlari secepat mungkin dengan seguni air, tetapi apabila sampai kepada Atuknya, guni tersebut sekali lagi kosong. Meletihkan, katanya,’ tengok Atuk, tak guna!’ ‘ Jadi anda fikir ianya tidak berguna?’ Orang tua itu berkata,’ tengok guni itu.’


Budak lelaki itu melihat akan guni tersebut dan buat kali pertamanya dia sedar bahawa guni tersebut sudah berubah. Ia telah bertukar daripada guni lama yang kotor bekas arang batu menjadi begitu bersih, luar dan dalam.


‘Cucuku, itulah yang akan berlaku jika anda membaca Al-Quran. Anda mungkin tidak faham ataupun ingat kesemuanya, tetapi apabila anda membacanya, anda akan berubah dengan sedirinya, dalaman dan luaran. Itulah kurniaan Allah s.w.t. dalam kehidupan kita.’

wallahualam...

Thursday, June 23, 2011

wildcutecat 1st giveaway: your baby's laugh photo contest



Assalamualaikum,

lamanya ummi x join contes montes ni.....
harini cam berminat lak nak join kontes sbb hadiah2 yg ditawarkan cukuplah menariks....

Kalau nak join jugak klik jer banner...dah nak tutup dah pun..
Tarikh tutup : 24 Jun 2011 (Jumaat)

Bukan susah pun cuma perlu ada gambar anak2 sedang ketawa...

gambar Sofiyyah ketawa mmg byk...mcm2 stail...

ada yg ketawa tutup mulut nampak gigi mcm ni..



ada yang ketawa bukak mulut ternganga mcm ni...



Tapi rasanya gambar Sofiyyah tergelak besar yang paling ummi suka yang ini....
tak ingat dah sebab apa buat dia tergelak..tgh dok main2 kot...
kira yang inilah masuk bertanding yer....tapi kalau puan penganjur suka gambar yang lain tu pun ambik la...x kesah....



Nama : Nur Zahirah Sofiyyah
Tarikh lahir : 8 Jan 2009 (2 thn 5 bulan)
Tarikh gambar diambil : 2010
Nama ibu : Nor Riza Md Johan


Good Luck semua...!!

Wednesday, June 22, 2011

Sofiyyah saguhati contest SYTC

Alhamdulillah....

Sofiyyah dapat saguhati dalam SYTC (Show Your Teeth Contest)...
ummi hantar gambar ni..




Walaupun saguhati tapi hadiahnyer mmg besh...!!!
..............iaitulah sepjg pyjama...........taraaaa....

ummi pilih yang ini....




comel kan...suker...suker....Tq to JOS (Jaja Online Shop)

Untuk keputusan penuh klik kat SINI

Tuesday, June 21, 2011

Dah lebih 2 bulan.....

Ish...ish...ish...

dah lebih 2 bulan ummi x ambik pusing pasal blog ni,
maknanya dah lebih 2 bulan jugakla ummi x join mana2 kontes...
kesian la pulak kat blog ummi yang x seberapa ni...
nak di buang sayang la pulak...

bukannya apa, sampai satu tahap, rasa macam dah tepu nak menjoinkan diri dalam kontes-montes ni semua...terasa macam M***S sangat....muak plk tgk byk sgt kontes...tapi x pe, bagus-bagus..mana2 blogger yg nak buat kontes tu teruskan la...jgn dipedulikan kata2 ummi yang x berperaasaan ni....

Ekceli ummi masuk blog ni tiap2 hari tapi cuma bukak dashboard aje tgk apa2 citer menarik dari kwn2...

Alih2 semalam dapat berita gembira keputusan SYTC (Show Your Teeth Contest) by Pn Liza dari ejau.blogspot...tetiba jadi semangat pulak nak join contest semula...hehe..